Hoog gevoeligheid… wat is dat??

“Jeetje Kyr, stel je niet zo aan!” Dat waren de woorden van mijn ex toen ik in huilen uitbarstte en wegliep bij het kijken naar The planet of the apes toen de arme aapjes natgespoten werden in hun kooi. Zeker 3 nachten heb ik door die film niet kunnen slapen omdat ik me zo rot voelde.

Iemand die zeer gevoelig is noemen we ‘hooggevoelig’ oftewel HSP, ‘Highly Sensitive Person’. Als je hooggevoelig bent neem je verschillende prikkels vele malen sterker waar dan de gemiddelde mens. Dit kan positieve kanten hebben maar ook negatieve kanten.

De positieven kanten die ik ervaar zijn bijvoorbeeld:

  • Ik kan enorm genieten van de kleinste dingen zoals een leuk lied, een hertje wat ik zie lopen in het bos of een ijsje.
  • Vooral familie komt naar me toe als ze ergens mee zitten omdat ik me goed kan inleven en ze graag een handje wil helpen.
  • Denken doe ik vooral in oplossingen waardoor mijn hoofd wel vaak vol zit omdat ik een paar stappen vooruit denk en me verantwoordelijk voel voor alles (kan ook een valkuil zijn trouwens).

Helaas zijn er ook wat negatieve kanten die zich uiten in:

  • Door prikkels van verschillende dingen kan ik me totaal niet op mijn gemak voelen, bang worden of zelfs heel verdrietig worden.
  • Wanneer iemand in mijn omgeving waar ik van hou zich rot voelt pak ik dit meteen op en voel ik me ook verschrikkelijk, soms zelfs langer dan die persoon zelf. Ik voel dus de pijn van andere.
  • Door een onvriendelijke opmerking van iemand ga ik heel erg aan mezelf twijfelen, word ik onzeker en raak ik van streek.

Ik kan nog veel meer voorbeelden benoemen van positieve en negatieve kanten maar dan word deze blog wel erg lang. Belangrijk is, hoe ga je ermee om. Tot bijna 8 maanden geleden was ik verschrikkelijk ongelukkig en wist even niet wat ik met mezelf aan moest. Alle prikkels werden teveel en ik kwam in een zeer negatieve spiraal terecht die alleen thuis tot uiting kwam want voor mijn omgeving was ik altijd de vrolijke Kyra. Stemmingswisselingen, vermoeidheid en drakengedrag waren de vervelende dingen die niet alleen ik maar ook mijn ex hebben ervaren.

Toen deze relatie voorbij was besefte ik dat ik het roer om moest gooien want anders zou ik nooit gelukkig worden. Eerst een afspraak bij een psycholoog gemaakt en verschillende testen gehad waaruit dus bleek dat ik HSP had. Op dat moment geen flauw idee wat dat inhield dus ik ben gaan zoeken op internet. Wat een opluchting was dat toen ik er meer over las. Van kinds af aan had ik het gevoel dat ik anders was, een moeilijk en apart hoopje mens.

Wat heeft mij geholpen?

Ten eerste mijn emoties toelaten, accepteren en leren grenzen te stellen. Ik mag me van mezelf rot of verdrietig voelen maar natuurlijk ook heel vrolijk. Wanneer ik mijn vervelende emoties toelaat zonder ik me vaak eventjes af en ga lopen in het bos zodat niemand er last van heeft. Wees eerlijk naar jezelf en bedenk waarom je je zo voelt op dat moment. Zet een negatieve emotie om in een positieve, oftewel bedenk wat je leert van deze negatieve emotie en vraag jezelf dan af of het jouw emotie is of die van een ander.

Maak het ook bespreekbaar met je dierbaren wat kan zorgen voor acceptatie. Dit kan echt zorgen voor wat rust in je lichaam omdat je dierbaren dan weten waar jij last van hebt zodat je je niet meer die ene  “rare” voelt.

Damn… ik had nog zo tegen mezelf gezegd dat deze blog niet zo lang moest worden. Toch hoop ik dat je er wat aan hebt.

Ervaar je zelf ook dat je hoog gevoelig bent en heb je extra tips, laat het vooral weten want ook ik ben nog steeds lerende en probeer elke dag aan mezelf te werken.

Veel liefs,

Kyra

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s