Het leed dat diëten heet.

Koolhydraatarm, Sonja Bakker, Detoxkuurtje, Cambridge dieet en ga zo maar door. Al jarenlang zijn wij Nederlanders bezig met afvallen en gezonder leven.  Op elke verjaardag is het vooral bij de vrouwen een onderwerp die altijd besproken word en waarbij ze steun zoeken bij elkaar. Ik ben daar eens op gaan letten en word er vooral besproken dat het niet lukt of dat ze niet voldoende resultaat zien. Deze gesprekken leiden vaak naar bepaalde discussies omdat ik snel roep “het is discipline en je moet weten wat je eet” waardoor ik het antwoord krijg dat ik er niks van weet want ik heb nooit overgewicht gehad.

Klopt, ik heb ook nooit overgewicht gehad maar ik heb wel af moeten vallen voor de wedstrijd afgelopen december. Dus ik werd ook op een streng dieet gezet en vond ik dit een goede manier om eens te zien wat dat diëten met je doet om zo eventueel mijn uitspraken aan te passen op de volgende verjaardag. Vond ik het diëten zwaar? Op sommige momenten zeker en wilde ik er zelfs mee stoppen. Dus daar komt de eerste zin al om de hoek kijken ‘discipline’. Je moet een doel hebben om het diëten vol te houden. Mijn doel was dat de coaches konden zeggen dat ik er helemaal klaar voor was om het podium op te gaan in december in een inieminiebikini. Dus stel een doel voor jezelf om het vol te kunnen houden.

Het tweede deel waarbij ik zeg je moet weten wat je eet is vooral heel belangrijk. Even ontzettend kort door de bocht maar eet je boven je caloriebehoefte dan kom je aan, zit je eronder dan val je af want zo simpel is het gewoon. Kijk, ik zeg nu niet dat je alles moet meten, wegen etc maar weet wat je lichaam nodig heeft om dus af te vallen. Ik heb niet de kennis om te vertellen hoe je alles moet berekenen aan behoefte etc. omdat ik een coach had die me heeft begeleid met mijn voeding. Maar wat ik wel weet is dat mensen heel goed zijn in zichzelf voor de gek houden. Uitspraken als “ik sport 3 keer per week en hou me aan mijn schema maar val niet af”, sorry maar dit zijn de momenten dat ik gelijk zeg wat ik denk en dat zullen geen liefkozende uitspraken zijn. Je houd jezelf voor de gek! Of je hebt een verkeerd schema dus ga eens naar een coach, of je bent niet eerlijk naar anderen en jezelf.

Nu kan ik begrijpen dat jullie me onaardig vinden maar geloof me, ik heb dit ook gedaan. Ik was op een meting bij mijn coach en was maar 1% vetpercentage kwijt. M’n coach vroeg heb je je aan je schema gehouden en je cardio gedaan waarbij ik braaf ja knikte. Toen ik dus ja knikte telde ik gelijk het aantal witte twixrepen die ik stiekem had gegeten die week. Dus ook ik was niet eerlijk naar mijn coach maar ook niet naar mezelf.

Het geeft echt niet dat je een keer zondigt maar probeer het te compenseren met meer beweging. Ik heb met het twixincident (niet eens een nederlands woord) mijn cardio opgeschroefd naar 2 keer per dag. Dus voor het ontbijt deed ik een half uur cardio, na het werk 1 uur krachttraining en dan nog eens 3 kwartier cardio ter compensatie.

Wat ook belangrijk is, houd jezelf in de hand. We hebben allemaal sociale verplichtingen wat altijd met eten en drinken gepaard gaat. Ik zat midden in mijn dieet toen mijn zusje ging trouwen en heb netjes nee gezegd tegen alle lekkere hapjes tijdens het feest. Ga je uit eten? Neem bijvoorbeeld als voorgerecht een salade in plaats van garnalenkroketten. Wijn is ook erg lekker maar om dit nu met flessen tegelijk te drinken is ook niet aan te raden. Beperk het tot 2/3 glazen en wissel af met wat water. DISCIPLINE mensen!! Ook met feestjes, etentjes, borrels en al het andere sociale geneuzel.

Houd het diëten verantwoord en ga geen crash dieet doen want het gewicht wat je kwijt bent komt er net zo snel weer aan en krijg je het welbekende jojo-effect. Mijn ex deed altijd het Cambridge dieet en ik rolde altijd met mijn ogen als ik de shakies weer op het aanrecht zag staan. Trots dat die gozer was na 2 weken crash diëten omdat hij zoveel was afgevallen dat hij zelfs een buiging maakte in de woonkamer. Maar na 1 of 2 weken weer “normaal” eten of in zijn geval te veel eten en biertjes vlogen de kilo’s er weer aan waarbij ik het of course niet kon laten om te zeggen ‘ik zei het toch’ met mijn donkerbruine ogen rollend in mijn oogkassen.

Liz-lemon-eye-roll.gif

Ik ben zelf echt een voorstander van goede begeleiding van bijvoorbeeld een diëtist. Maak eens een afspraak om te kijken of diegene je kan helpen om verantwoord af te vallen. Dit zit vaak standaard in je zorgpakket dus kan je ook nog eens declareren bij je zorgverzekering.

Conclusie van alles. Bij de volgende verjaardagen zal ik gewoon hetzelfde roepen zoals ik altijd doe. Ik heb het diëten zelf ervaren en weet hoe lastig en zwaar het kan zijn.

Volgende week zal ik een blog schrijven met tips van mezelf om het diëten vol te houden. Heb je tips? Stuur ze gerust per mail en ik zal ze meenemen in de blog van volgende week.

Veel liefs,

Kyra

Een reactie op “Het leed dat diëten heet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s