10 tips om een dieet vol te houden

Bij deze mijn excuses want in mijn vorige blog schreef ik “volgende week zet ik een blog online met tips” maar dit werd een paar weken later. Geen idee waar ik het over heb? HIER kan je het teruglezen.

Iedereen kent het vast wel. De eerste zonnestralen komen binnen en je denkt YESSSS nieuwe bikini’s bestellen of zwembroek voor de mannen. Nadat je blij je pakketje in ontvangst neemt ga je passen en kijk je in de spiegel en bedenk je dat je shape wel iets beter kan. Dus je besluit om je eetpatroon te veranderen en te diëten. Door je eetpatroon te veranderen verander je ook automatisch je levensstijl want op de bank ploffen met een zakkie chippies zit er niet in tenzij je een chipsdieet hebt.

Ikzelf heb het diëten als best zwaar ervaren dus wil ik graag wat tips delen die bij mij hielpen om een dieet vol te houden. Bereid je voor want hier komen ze:

  1. Slaap voldoende…. Say Whutt??

Ik dacht gelijk toen ik het hoorde logisch… wanneer je vroeg gaat slapen des te sneller is het ochtend zodat je weer kan eten. Maar nee dat was niet de rede zei mijn coach. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat je hersenen tijdens je slaap een stofje aanmaken dat voor verzadiging zorgt dus je voorkomt het hongergevoel. Tijdens mijn wedstrijdprep heb ik een tijd maar 4/6 uurtjes nachtrust gehad waardoor ik wakker werd van de honger. Ik ben toen wat later begonnen op mijn werk om toch aan minimaal 8 uur slaap te komen en je raad het al… ik werd niet meer wakker van de honger.

  1. Ga NIET los op je cheatday.

Het heerlijke fenomeen cheatday kennen we allemaal wel. We kunnen op die dag eten wat we willen. Het voordeel van een cheatday vond ik dat je die dag kon eten wat je de rest van de week gemist hebt. Maar er zitten veel nadelen aan. Je bent de hele week zo goed bezig met je dieet dat je het in 1 dag weer verpest kan hebben door op je cheatday alles weer te vreten wat los en vast zit. Je gaat op maandag op de weegschaal staan en weegt weer 2 kilo zwaarder en je kan wel janken (been there done that). Doordat je voeding heel de week op orde is en je losgaat op cheatday ga je veel vocht vasthouden, ga je je schuldig en klote voelen en ga zo maar door en donder je misschien in een negatieve spiraal waarmee je een ongezonde relatie met eten creëert .  Mijn advies: Hou het bij een cheatmeal dus 1 maaltijd waar je zin in hebt en hou je de rest van de dag aan je dieet om overtollige tranen te voorkomen.

  1. Drink voldoende water.

Logisch. Water verbetert de vertering van je voeding en vult je maag waardoor je niet zo snel een hongergevoel krijgt.

  1. Zoek steun bij familie en vrienden

Steun is zo belangrijk. Vertel tegen je omgeving dat je op dieet bent en vraag of ze er een beetje rekening mee willen houden. Ik nam altijd mijn bakjes eten mee naar mijn moeder en zij zorgde ervoor dat ze die dag geen döner of friet gingen bestellen zodat ik niet in verleiding kwam.

  1. De weegschaal is je vijand en de spiegel je beste vriend.

Allemaal leuk en aardig die cijfertjes maar de spiegel zegt vaak meer dan de weegschaal. Op een gegeven moment ging ik qua gewicht bijna niet meer omlaag maar zag wel steeds meer lijnen in mijn lichaam. De spiegel zei op dat moment veel meer dan een weegschaal. Wil je jezelf toch graag wegen om je progressie bij te houden? Plan dan een vast weegmoment in qua dag en tijd en hou je daaraan. Het heeft namelijk totaal geen zin om elke dag op de weegschaal te gaan staan.

  1. Vermijd de moeilijke momenten.

In mijn vorige blog over diëten kon je lezen over mijn twixident. Ik moest gaan tanken en nam een twix mee van het tankstation omdat ik het gewoon niet kon laten. Vanaf dat moment ben ik gaan tanken bij tankstations zonder shop. Zo kwam ik niet in de verleiding om mijn dieet te verpesten. Eet bijvoorbeeld eerst je maaltijd voordat je boodschappen gaat doen en heel je karretje volstouwt met ongezond voer.

  1. Eet veel groentes of gebruik kauwgom (wel suikervrije)

Tijdens mijn dieet voelde ik me soms net een koe. Ik had continue zin om te kauwen en te snacken. Ik ben eens gaan kijken naar groentes waar weinig calorieën in zitten en wat ik lekker vond. Elke dag nam ik een komkommer mee die ik sneed in hele kleine stukjes zodat het op snoep leek zodat ik lekker kon blijven eten. Ook at ik veel suikervrije kauwgom zodat ik kon blijven kauwen.

  1. Stel een realistisch doel.

Stel dus een realistisch doel voor jezelf wat haalbaar is en maak daarbij een planning. Elk doel kan bijgestuurd worden en moet je niet zien als falen. Heb je als doel hebt om in 1 week 2 kilo lichter wilt wegen en haal je dat niet, stuur het bij naar een week erop en cardio een keer extra in die week.

  1. Mealprep mensen!!

Haal 1 of maximaal 2 keer in de week boodschappen om punt 6 te volgen en bereid je maaltijden voor. Diëten en sporten is zwaar dus heb je niet altijd zin om te koken en neig je al snel om even iets snel te bestellen bij onze vijand op dit moment “Thuisbezorgd”. Ik had dat wel namelijk dus maakte ik me op zondag even kwaad om 2 tot 3 uur lang in de keuken te staan om al mijn maaltijden te maken. Ik ben maar alleen dus wanneer je een gezinnetje hebt zal het wel even wennen zijn maar een goede planning is the key.

  1. Heb geduld!

Ik begrijp nog steeds niet waarom onze samenleving zo verschrikkelijk ongeduldig is. Gun jezelf de tijd want als je zo snel zou afvallen als je zou willen zal het ongezond zijn en zal je spiermassa verliezen. Doe gewoon je best en neem de tijd want je zal merken dat het dan makkelijker vol te houden is.

Zo dit waren dan mijn tips om het leed iets te verzachten en hoop dat je er wat aan hebt. Geen enkele tip is wetenschappelijk onderbouwd of bewezen omdat dit mijn eigen Kyrabevindingen zijn tijdens mijn wedstrijdprep.

Over 2 weken ga ik mijn verjaardag vieren op het zonnige Ibiza dus ik ben ook een beetje aan het letten op mijn voeding en heb ik mijn cardio wat omhoog geschroefd  naar 5x per week 30 minuten en daarbij doe ik natuurlijk gewoon 5 dagen krachttraining.

Veel liefs,

Kyra

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s