HSP survivaltips.

Het hebben van HSP (hooggevoeligheid) kan soms een kwelling zijn. Het leven zit je soms dwars omdat je je misschien raar en anders voelt dan anderen, je niet weet wanneer je je eigen gevoelens voelt of die van een ander. Kritiek die je krijgt komt extra hard binnen en je kunt je suf piekeren over vele dingen waar anderen zich totaal niet druk om kunnen maken. Ik snap dat je je zo kan voelen en het heeft veel tijd en inzicht nodig om de hooggevoeligheid een plek te kunnen geven en er een positieve draai aan te geven.

Soms heb ik ook even momenten dat ik het echt haat omdat ik vele gevoelens niet kan onderscheiden. Ik voel me dan opeens ontzettend down en rot en ik weet dan vaak niet eens waarom. Dat resulteert zich weer in vele uren piekeren over die gevoelens omdat ik dan probeer uit te vinden of dit mijn gevoelens zijn of die van een ander die ik die dag ben tegengekomen. Door die vele uren piekeren mis ik weer een hoop nachtrust waardoor ik de volgende dag nog moeier ben en voor ik het weet zit ik weer in een negatieve spiraal waar ik uit moet zien te komen. Dat lukt me gelukkig redelijk snel maar toch blijf ik mezelf trainen en uitdagen om niet in die draaikolk van negatieve emoties te komen.

Hierbij wil ik jullie ook tips geven die bij mij helpen als ik weer een moment heb dat ik er ontzettend van baal dat ik hooggevoelig ben.

  1. Accepteer dat je hooggevoelig bent en maak het bespreekbaar. Ik heb me jarenlang raar gevoeld en het gevoel gehad dat ik een aansteller was als ik me ontzettend rot en emotioneel voelde. Hooggevoeligheid maakt je juist een mooi mens omdat je je in kan leven in een ander en hopelijk het beste voor hebt met anderen. Je bent een kei in communiceren omdat je goed in kan schatten wat de ander voelt of bedoeld.
  1. Trek je terug wanneer nodig: Worden alle indrukken je eventjes teveel zoek dan een plek waar je gewoon even rust heb. Of dat nu gewoon in het openbaar vervoer is met oortjes in zodat je kan wegdromen bij je lievelingslied of wanneer je op een feestje zit en je gaat met de hond/kat in het hoekje kroelen, doe waar jij je prettig bij voelt. Ikzelf heb echt een gruwelijke hekel aan feestjes. Als er een feestje is zorg ik er altijd voor dat ik de gastvrouw/heer help met drinken pakken etc zodat ik me niet hoef te concentreren op groepsgesprekken. Ik raak daarvan namelijk erg overprikkeld en keer dan helemaal in mezelf om een paniekaanval te voorkomen.
  1. Voel je je rot na een dag en snap je niet waar het vandaan komt, probeer het naast je neer te leggen en bekijk het de volgende dag. Als je de volgende ochtend gewoon “normaal” uit bed komt kan je de conclusie voor jezelf trekken dat het niet je eigen emoties waren de dag ervoor. Zo kan je de negatieve dag/avond een plekje geven en weer verder gaan met een mooie nieuwe dag.
  1. Vermijd situaties die je niet leuk vind. Een feestje, plekken waar veel mensen zijn of andere dingen waar je niet graag bent, probeer ze te vermijden. Als ik niet om een feestje heen kan…. Zie punt 1. Is er een ander moment dat ik op een feestje kan komen, bijvoorbeeld als er nog niemand is of vlak voor het einde dan kies ik graag daarvoor. Wanneer het verantwoord is om niet te gaan omdat ik moet “werken” dan gebruik ik werk als smoes of zeg ik tegen mensen waartegen ik eerlijk kan zijn dat ik liever op een andere dag kom.
  1. Geef eerlijk aan als je rust nodig hebt. M’n vriend en ik gaan wanneer ik geen cursus heb of hoef te werken op zaterdagochtend trainen samen. Een aantal weken geleden maakte ik ontzettend veel overuren en had ik op zaterdagen heel de dag cursus. Eindelijk had ik een ECHT weekend vrij en mijn vriend vroeg vrijdagavond of ik de volgende ochtend wilde sporten. Ik heb gewoon eerlijk nee gezegd, ik had geen zin om te sporten want ik wilde gewoon uitslapen, uitgebreid ontbijten en heel de dag een beetje aanmodderen met vanalles en nogwat. M’n vriend accepteert dat gewoon wat erg fijn is en hebben er een heerlijke zaterdag van gemaakt met kleine chihuahua.
  1. En als laatste wil ik graag als tip meegeven om gewoon lekker te leven. Heb je je dag niet… prima! Ga lekker in bad en vroeg naar bed want na vandaag komt er een morgen dus zijn er nieuwe kansen en nieuwe mooie dingen om voor te leven. De kans is groot dat je overprikkeld bent en gewoon uitgeput dus rust gewoon lekker goed uit. Probeer je hooggevoeligheid als een gaven te zien en niet als belemmering.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben en heb jij andere tips over hoe jij met dit soort dingen omgaat.. laat het vooral weten want niemand is uitgeleerd in zijn/haar leven.

Veel liefs,

Kyra

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s